Een koolhydraatarm dieet of een koolhydraatarm drama?

Het internet staat bol van de diëten. Afvallen met een koolhydraatarm dieet vormt daarin geen uitzondering. Het koolhydraatarme dieet is de naam van een categorie diëten die zich richten op het eten van minder koolhydraten.

Is het volgen van een koolhydraatarm dieet makkelijk? Of loopt het vaak uit op een drama.

 

Een koolhydraatarm dieet is snel en makkelijk

Je kunt een koolhydraatarm dieet snel en makkelijk volgen. De gedachte is namelijk heel makkelijk: stop met het eten van koolhydraten!

Wie een beetje bekend is met voedingsstoffen en regelmatig de etiketjes op voeding leest (de voedingswaardetabel) zal beseffen dat het best lastig is om van koolhydraten af te komen, want ze zitten zo’n beetje overal in!

Maar niet alle koolhydraten zijn slecht. Het gaat om de onnodige toegevoegde koolhydraten in voeding, die omgezet worden tot suikers en dus tot vet, als je ze niet verbrand. Die koolhydraten zitten vooral in brood, pasta en andere producten die langer houdbaar moeten worden gehouden.

Koolhydraatarm broodje hamburger

Wat kun je dan wel eten volgens een koolhydraatarm dieet?

De gedachte achter lowcarb, zoals de voedingswijze in het Amerikaans genoemd wordt, is dat je koolhydraatarm gaat eten. Je gaat op zoek naar producten met weinig koolhydraten erin en je probeert zo je dagelijkse inname van koolhydraten te laten afnemen. Dat wil niet zeggen dat er niks lekkers over blijft. In het plaatje hierboven is een koolhydraatarm broodje hamburger mét kaas afgebeeld. Door koolhydraatarme vervangers van brood te gebruiken is het dus heel goed mogelijk om lekker te blijven eten.

Hoe pak je dit verder op? Hoe ga je koolhydraatarmer eten?

Je kunt daarbij gaan denken aan minder snacks (want in snoep, koek en chocolade zitten heel veel koolhydraten die niet nodig zijn voor je lichaam), meer groenten en fruit (al moet je daar ook mee uitkijken, want in sommige soorten zitten veel koolhydraten).

Wil je meer richting geven aan het afvallen met een koolhydraatarm dieet? Probeer dan een van de diëten die zich hierop gericht heeft.

 

Het Atkins koolhydraatarme dieet

Richard Atkins is een Amerikaanse arts die het dr Atkins dieet bedacht. Dit dieet is gericht op minder koolhydraten eten, waardoor je vanzelf af zou moeten vallen. Wereldwijd vallen miljoenen mensen jaarlijks met het Atkins-dieet af.

 

Het dr Frank dieet

In Nederland is het dr Frank die bekend is geworden met een koolhydraatarm dieet. Hoewel de insteek van het dokter Frank dieet toch vooral eiwitten zijn, heeft dit veel overlap met koolhydraten.

 

Zelf op zoek naar koolhydraatarme recepten

Natuurlijk hoef je met ene koolhydraatarm dieet niet persé een dieet te volgen. Je kunt ook zelf invulling geven aan een koolhydraatarm voedingspatroon. Je stelt makkelijk een weekmenu samen door te gaan kijken naar koolhydraatarme producten.

Recepten die binnen het dieet passen vind je snel op het internet. Ook op Youtube kun je bijvoorbeeld filmpjes vinden die je helpen om de recepten te bereiden.

 

Hoeveel kun je afvallen met een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is in den beginnen geen snel dieet, zoals bijvoorbeeld een crash dieet. Het kan dus langer duren voor je effect merkt. Maar voor mensen met overgewicht kan het zeker geen kwaad om het koolhydraatarme dieet boven het crash dieet te verkiezen. Want wie eenmaal over is op koolhydraatarme voeding moet al gauw zo’n twee kilo per week gaan afvallen. Als je het heel goed wil doen en je gaat er ook nog naast bewegen, is drie tot vier kilo aan vet verliezen per week heel goed mogelijk.

Natuurlijk zijn er snellere manieren om af te vallen, zoals wel met een crash dieet, maar die manieren zijn ongezond en van tijdelijke aard. Over het algemeen blijven mensen die zijn afgevallen met een koolhydraatarm dieet ook op gewicht.

Wat heb je dan liever? Keihard werken om na tien weken weer terug bij af te zijn? Of liever minder hard werken en een gestaag gewichtsverlies?

 

Koolhydraatarm dieet een dramaDus: is een koolhydraatarm dieet een drama?

Nee hoor, een koolhydraatarm dieet volgen hoeft helemaal niet uit te lopen op een drama. Sterker nog: het is heel natuurlijk om met een koolhydraatarme levenswijze verder te gaan. Je zorgt dat je lichaam niet vol komt te zitten met onnodige suikers en vetten op gaat slaan. Je zal merken dat je niet alleen afvalt, maar dat je ook een stuk vrolijker door het leven gaat.

Natuurlijke voeding zoals je die wil eten bij dit dieet is gewoon in de supermarkt te vinden. Recepten pluk je van het internet of uit een van de vele kookboeken die er te vinden zijn. Met andere woorden: een koolhydraatarm dieet is een makkelijk te volgen dieet met een geweldig en blijvend resultaat. Je wordt er vast en zeker heel erg blij van!

Begin vandaag nog met Paleo

Het Paleo dieet is in Nederland en veel andere landen bezig met een heuse opmars. Steeds vaker kiezen mensen ervoor om Paleo te gaan in plaats van met een ander dieet af te vallen. Het Paleo dieet is dan ook niet zozeer een dieet. Het is eerder een levensstijl die je aan moet passen om te helpen gezonder te gaan eten.

In dit artikel:

  1. Wat is het Paleo dieet?
  2. Hoe kun je afvallen met het Paleo dieet?
  3. Vandaag nog beginnen met Paleo?

Typisch Paleo ontbijt

  1. Wat is het Paleo dieet?

Gekscherend wordt het Paleo dieet ook vaak het oerdieet genoemd. Waarschijnlijk komt dat door de overlap van het Paleo dieet met het caveman dieet in de Verenigde Staten. Dit “grotbewoners” dieet gaat namelijk uit van opvattingen sinds de oertijd, preciezer gezegd: sinds het stenen tijdperk.

In het stenen tijdperk leefden er jagers en verzamelaars, zoals je wellicht nog weet uit de geschiedenisboeken. Deze zochten zelf naar hun eten of jaagden op dieren om eten te maken. Het idee is dat dit erg gezond was.

De dieren zitten vol met eiwitten en in bessen, zaden en vruchten zitten andere vitamines en mineralen die helpen om gezond te blijven en gezond te ontwikkelen.

Welvaartsziektes, waaronder obesitas en overgewicht, speelden helemaal geen rol in het stenen tijdperk, simpelweg omdat de voeding dat niet toeliet. Die gedachte sijpelt door in het gedachte achter dit dieet.

Gezonder eten, door meer eiwitten en minder koolhydraten te eten, kan helpen om standaard gezond te zijn en snel af te vallen.

Eet Paleo

  1. Hoe kun je afvallen met het Paleo dieet?

Stelt het Paleo dieet je echt in staat om af te vallen? Het antwoord daarop is wat velen graag horen: jazeker! Het Paleo dieet kan helpen om in korte tijd toch heel veel gewicht te verliezen. Een paar kilo in de week zou al heel goed mogelijk kunnen zijn.

Dat heeft ermee te maken dat je met Paleo gericht zoek tnaar producten en gerechten die koolhydraatarm zijn en vol zitten met eiwitten. Die voeding is zo gezond dat je er vanzelf van afvalt. Je komt namelijk heel weinig aan en je lichaam moet hard werken om alles te verbranden.

Paleo is vriendelijk voor het menselijk lichaam. De reden dat mensen in de prehistorie stierven had vaak te maken met de gevaarlijke omstandigheden en de nabijheid van wilde dieren en helemaal niets, of in ieder geval: vrij weinig, met voeding en ongezonde levensgewoonten.

 

  1. Kun je vandaag al beginnen met Paleo?

Paleo is op zich niet moeilijk. Het vereist een beetje basiskennis, en die heb je met dit artikel. Ga op zoek naar koolhydraatarme producten en ingrediënten en zoek eiwitrijke producten om maaltijden mee te maken. Eet dat voor ontbijt, lunch en diner en je bent al heel Paleo.

Rustig aan beginnen? Vervang dan bijvoorbeeld het ontbijt. Brood, wat veel mensen ’s morgens eten, is namelijk niet Paleo. Het zit vol met koolhydraten. Eet liever een stevige omelet met ui, paprika en spek.