Hoe gezond zijn groene smoothies?

Dagelijks twee ons groenten en twee stuks fruit. Zo luidt een geliefde kreet bij het Voedingscentrum. Gezond eten doe je met twee stuks fruit en twee ons groente. Als je dat dagelijks doet bevordert dat je gezondheid.

Slimme mensen bedachten toen dat het niet zozeer een kwestie is van die stuks fruit en die groente door de dag heen te eten, of bij het diner, maar dat je er ook heel creatief mee kan zijn. De groene smoothie werd op die manier geboren.

Vanuit de Verenigde Staten waaide dit idee over naar hier. Vandaag de dag zie je ze overal: op internet, in tijdschriften, in winkelcentra en op festivals: de groene smoothie.

Maar wat zijn die groene smoothies nu precies? En hoe gezond zijn ze werkelijk? In dit artikel aandacht voor de volgende vragen:

  1. Wat zijn groene smoothies?
  2. Kan je makkelijk groene smoothies maken?
  3. Wat zijn groene smoothie recepten?
  4. Hoe gezond is een dagelijks groene smoothie?

 

  1. Wat zijn groene smoothies?

Zoals gezegd zijn groene smoothies gezonde drankjes boordevol groenten en fruit. Je kunt ze vrij makkelijk zelf maken.

Een groene smoothie bestaat bij voorkeur uit water, groenten en fruit. Van alles ongeveer een derde. Bijvoorbeeld een derde water (of ijsblokjes als je dat liever hebt), een derde groente en een derde fruit. Die worden gemixt in een blender en leveren een vloeibaar drankje op.

Al het gezonde van groenten en fruit wordt gecombineerd. Mineralen, vezels, vitaminen en ga zo maar door.

Groene Smoothies voorbereidingen

  1. Kan je makkelijk groene smoothies maken?

Een groene smoothie is niet moeilijk om te maken. Iedereen met een blender en een beetje gezond verstand moet het kunnen. Gooi de groenten en fruit in de blender, giet hier water bij en blender de boel goed door. Schenk het in een glas en drink het op.

Een groene smoothie is makkelijk te maken, snel en erg gezond.

 

  1. Wat zijn groene smoothie recepten?

Je snapt zelf ook wel dat je eindeloos kan variëren in smaak. De fruit en vruchten halen de scherpe en bittere smaak van de groente weg. Groene smoothie recepten zijn er in alle soorten en maten. Je kunt veel fruit gebruiken, weinig fruit, veel groenten of weinig groenten, zelfs zaden en noten of kruiden toevoegen, water vervangen door magere yoghurt en ga zo maar door.

De meest voorkomende groenten in groene smoothies zijn spinaziebladeren, sla, broccoli, bloemkool, sperziebonen en erwten. Het is wel het lekkerste als deze gekookt zijn, maar niet volgens alle recepten is dat noodzakelijk.

Fruit kan in principe allemaal in de groene smoothie. Citroen en sinaasappel worden vaak gebruikt om de bitterheid van groente te stabiliseren. Maar ook aardbeien en andere zoete soorten fruit doen het goed als smaakmaker.

 

  1. Zijn groene smoothies gezond?

Elke dag een groene smoothie drinken zorgt er in ieder geval voor dat je je porties fruit en groenten binnenkrijgt. Wat dat betreft zijn ze zeker gezond. Ze bevatten weinig koolhydraten en veel gezonde voedingsstoffen.

Mensen gebruiken groene smoothies dan ook om af te vallen. Een gezonde groene smoothie helpt je in korte tijd op gewicht. Daarbij is letten op koolhydraten wel van belang. Gebruik bij voorkeur water en geen yoghurt, melk of ijs. Gebruik ook niet al teveel banaan en avocado, want daar zitten heel veel koolhydraten in.

Dat zijn dus echte dikmakers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *